Založ si blog

Život študenta architektúry – časť 4. – Som študentom VŠVU – mal by som sa za to hanbiť?

Som študentom VŠVU – mal by som sa za to hanbiť?

Už odkedy som vyjadril záujem o štúdium architektúry, rozpútal som vo svojej rodine, u priateľov a v konečnom dôsledku aj vo svojej hlave bitku medzi dvoma školami – STU a VŠVU. Každý ma prehováral podľa vlastného uváženia, no nakoniec som si vybral VŠVU. Nebolo to preto, že by som sa bál matematiky, fyziky,… – toho, že nezvládnem technické predmety na STU. Bolo to preto, že som o tom už odmalička sníval a aj preto, že mi vyhovuje práca v menšom kolektíve (STU – 250 prijatých študentov, VSVU – 10 – 14 prijatých študentov). Ďalej sa mi páčilo rozdelenie do ateliérov, kde sú spoločné študenti viacerých ročníkov – tzv. Bauhaus model. Naozaj to nebolo zo strachu ani kvôli statusu „umelca“ ako mi viacerí vyhadzovali na oči.

Naivne som si myslel, že svojim rozhodnutím urobím koniec všetkej polemike, no predtým dobre mienené rady sa premenili na kritiku, niekedy dokonca posmešky. Prečo je to tak? Prečo existuje rivalita medzi týmito školami, dokonca nevraživosť medzi študentmi? Prečo sa správame ako dva bojové tábory?

Je úplne jasné, že tieto školy majú svoje rozdiely – vyplýva to hneď z názvov: Slovenská TECHNICKÁ univerzita a Vysoká škola VÝTVARNÝCH umení. Veľkými písmenami som vyznačil ten najzásadnejší a v konečnom dôsledku asi jediný rozdiel na ktorom v skutočnosti záleží.

No určuje tento rozdiel kvalitu či nekvalitu školy? Ja si myslím, že nie. Určuje len zameranie a teda to, na čo sa kladie doraz.

Teraz si určite niektorí z vás pomyslíte – No veď práve! Architektúra má byť v prvom rade technická záležitosť. No s týmto tvrdením ja nesúhlasím. Myslím si, že má byť takisto umelecká, pretože vytvára priestor okolo nás. Prosím každého jednotlivca aby si uvedomil aká je architektúra všadeprítomná; a nezáleží vám snáď na tom v akom priestore sa pohybujete? Nesnaží sa každý človek zveľadiť svoj osobný priestor?

Teraz máte možno pocit, že hlasujem za VŠVU, koniec koncov je to moja škola, no ani to nie je pravda. Snažím sa len vysvetliť dôležitosť estetiky a kreativity pri tvorbe architektúry.  A nemyslím si ani, že na STU vychovávajú študentov bez umeleckého citu, stále sa snažím povedať iba….

Nemôžeme existovať vedľa seba? Nemôžu študenti VŠVU pripustiť, že o niečo technickejší prístup na STU je účinný a že sa tým nemusí vytrácať umelecký cit z prác študentov? A naopak, nemôžu študenti STU pochopiť, že aj na umeleckej škole sa venujeme technickým predmetom v dostatočnom rozsahu aj keď možno v o niečo menej detailnej verzii?

Prosím všetkých a aj verejnosť aby si trochu otvorila myseľ a prestala haniť jednu zo škôl. Pochybujem, že existuje veľa ľudí, ktorí mali možnosť nazrieť na obe univerzity a teda získať triezvy pohľad na vec. Dokonca mám pocit, že najväčšiu šarapatu robia ľudia, ktorí v konečnom dôsledku síria iba domnienky, alebo informácie, čo sa šepkajú v kuloároch. Zamyslite sa prosím, či je treba za každú cenu presadzovať svoj názor a či naozaj nie sú obe školy schopné vychovať šikovných architektov.

 

 

 

Život študenta architektúry – časť 3. – Orezávač náš každodenný

12.08.2014

Orezávač náš každodenný. Je to aj chlieb náš každodenný? V živote študenta architektúry veľkú rolu zohrávajú rôzne nástroje – ceruzky, perá, nožnice, lepidlá, pravítka, lepiace pásky, špagátiky, drôtiky…(vlastne čokoľvek, čo možno objaviť na voňavých stránkach Boesner katalógu), no kráľom týchto všetkých je bezpochyby orezávač. Pre všetkých [...]

Život študenta architektúry – časť 2. – Desať malých černoškov

03.08.2014

Deset malých černoušků hostil děda Vševěd, jeden z nich se zakuckal, zbylo jich jen devět. Devět malých černoušků chtělo sypat kosům, jeden se včas nevzbudil, zbylo jich jen osm. Osm malých černoušků vyšlo si hrát před dům, jeden z nich se potloukal, zbylo jich jen sedm. Sedm malých černoušků šlo naštípat klest, jeden z nich se posekal, zbylo jich jen šest. Šest [...]

Život študenta architektúry – časť 1. – prijímacie konanie

29.07.2014

Každý rok sa to udeje. V niekoľko sto mladých hlavách sa zdvihne vlna nadšenia a prihlásia sa na štúdium architektúry. Aj keď máme teraz leto a do ďalšej vlny je ešte mesiac – dva času, mám chuť to napísať. Ako sa to stalo mne a čo sa Vám môže prihodiť ak sa náhodou chystáte vystaviť svoje telo a svoju myseľ prijímacím skúškam na štúdium architektúry [...]

vojna na Ukrajine, Olaf Scholz, dron

ONLINE: ISW: Zmraziť front? To je predčasné, víťazstvo Ukrajiny netreba odpisovať

27.04.2024 06:30

Debaty o nutnosti zmraziť frontovú líniu sú predčasné, tvrdí americký Inštitút pre štúdium vojny.

koľajnice, zmena

V Nemecku horel vlak, dvaja cestujúci sú zranení

27.04.2024 06:08

Dvaja ľudia utrpeli zranenia po tom, čo regionálny vlak v južnom Nemecku zastavil použitím rýchlobrzdy a následne začal horieť.

Russia Putin

Prepych a pád Putinovho generála. Aký luxus si užíval a ohrozí jeho škandál ministra obrany?

27.04.2024 06:00

Timur Ivanov protekčne prideľoval zákazky podnikateľovi, ktorý mu na revanš bezplatne postavil vilu a zadarmo obnovil nehnuteľnosť z 19. storočia.

Ondrej Lunter, župan, Michal Urda, primár, Martin Caudt

„Pľúciarov“ je zúfalo málo: Pacienti čakajú mesiace a čoraz viac ich zostáva úplne bez lekára

27.04.2024 06:00

Podľa posledných údajov NCZI na Slovensku 163 pneumologických a ftizeologických ambulancií, teda 303 lekárov a sestier, vybavilo za rok 763 709 návštev pacientov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 11220x
Priemerná čítanosť článkov: 2805x

Autor blogu